دکل های مخابراتی

شرکت ارتعاش گستر یزد

شرکت ارتعاش گستر یزد دارای جواز تاسیس تولید انواع دکل های مخابراتی به شماره 27870 از وزارت صنعت معدن تجارت می باشد

آشنایی با دکل های مخابراتی

از فعالیت های ساده رادیو آماتوری تا جدیدترین فناوری های وایرلس و رادار و هواشناسی همه به نوعی نیاز به دکل های مخابراتی دارند اغلب آنتن ها برای انتشار مناسب امواج نیاز دارند تا از زمین فاصله مناسب داشته باشند و طراحی های وایرلس ایجاب می کند تا برای عبور از موانع آنتن ها در ارتفاع مشخصی از سطح زمین نصب شوند همه این موارد لزوم استفاده از دکل های مخابراتی را نشان می دهند

دکل های مخابراتی در حقیقت سازه های فلزی مرتفع هستند که آنتن های رادیویی برفراز آن ها نصب می شوند و دکل ها هیچگونه دخالتی در انتشار امواج ندارند البته در برخی سایت های فرستنده AM مهارهای دکل و دکل کار آنتن و انتشار امواج را انجام می دهند .

 دکل های مخابراتی در 3 خانواده مختلف تولید می شوند

1-دکل های مهاری

2-دکل های خود ایستا

3-دکل های پل

دکل های مهاری :

دکل های مهاری به دکل هایی گفته می شود که درآن سازه فلزی مرتفع توسط سیم های فولادی در چند جهت به زمین مهار می شوند و بدینصورت محکم می شوند دلیل استفاده از این دکل ها اول هزینه نسبتا پایین تر نسبت به انواع دیگر و دیگر وزن تمام شده کمتر آنها نسبت به دکل های دیگر می باشد در جایی که وزن سازه برای ما مهم باشد (مثل پشت بام ساختمان ) یا هزینه اجرای دکل در اولویت نسبت به مباحث دیگر (مثل فضای اشغال شده میزان ارتعاش دکل) باشد از این نوع دکل استفاده می شود همچنین این نوع دکل قابلیت نصب و جمع آوری در کمترین زمان و حداقل هزینه را دارد که این دلیل نیز یکی دیگر از علل استقبال مشتریان از دکل های مهاری می باشد معمولا مواردی که نیاز به نصب آنتن در ارتفاع کم مثلا 15 متر یا 27 متر داریم معمولا فقط این نوع دکل پیشنهاد می شود و از انواع دیکر دکل در این ارتفاع استفاده نمی شود علی ایحال از این نوع دکل تا ارتفاع های 90 متر وحتی دکل داکوتای شمالی آمریکا با ارتفاع 640 متر استفاده شده است ، دکل های مهاری در هر 7 متر توسط یک ردیف سیم مهار و یک کمربند به زمین محکم می شود که البته فاصله مهارها از هم 6 متر یا 9 متر نیز توسط نصابان انتخاب می شود . محل مهار نمودن دکل بر روی زمین تا محل نصب دکل فاصله استاندارد به اندازه 3/2 ارتفاع دکل باید داشته باشد که برخی نصابان فاصله 3/1 را انتخاب می کنند  .

دکل های مهاری در 2 نوع تولید می شوند :

1-سری G

2- سری لوله نبشی

دکل مهاری سریG :

دکل مهاری سری  G توسط لوله و میلگرد ساخته می شود این دکل ها در 2 نوع 3 وجهی و 4 وجهی ساخته می شوند

 

لوله ها به به عنوان پایه های اصلی  و میلگرد به صورت زیگزاگ اتصال دهنده پایه های اصلی دکل می باشد

دکل های سری G در قاعده های مختلفی ساخته می شود فاصله دو لوله از هم قاعده دکل را مشخص می کند این فاصله می تواند 20 سانتیمتر ، 25 سانتیمتر ، 35 سانتیمتر ، 45 سانتیمتر و 55 سانتیمتر باشد که  دکل هایی با قاعده مربوط به G20 ، G25 ، G35 ، G45 ، G55 معروف هستند .

دکل های مهاری سریلوله نبشی :

این نوع دکل که معمولا در قاعده های 60-80-90 سانتیمتر ساخته می شود توسط نبشی و لوله ساخته می شود در این نوع دکل ها که با ارتفاع زیاد معمولا نصب می شود برای اینکه استحکام بهتری داشته باشند پایه های اصلی از لوله های فولادی ساخته می شوندو زیگزاگها از جنس نبشی فولادی است  و اتصالات دکل همه از نوع پیچ و مهره می باشد .

فندانسیون دکل مهاری :

در دکل های مهاری علاوه بر اینکه پایه دکل باید در محل نصب محکم شود برای اتصال سیم های مهار به زمین نیز محل اتصال سیم های مهار با زمین نیز باید محکم بوده و توانایی تحمل بار کششی مهارها را داشته باشد بنابراین با توجه به محل نصب دکل  می توان 3 نوع فندانسیون در نظر گرفت

1-فندانسیون دکل زمینی

2-فندانسیون دکل پشت بامی

3-فندانسیون دکل به روش کاشت بولت

1)فندانسیون دکل زمینی:

اگر دکل مربوط روی زمین معمولی نصب می شود باید در محل های مذکور چاله هایی حفاری شده و سپس در آن آرماتور بندی گردیده و بتن ریزی شود تا وزن قطعه بتنی حاصل بتواند کشش مهارها و وزن دکل را تحمل کند بسته به ارتفاع دکل و میزان باد ابعاد قطعه بتنی فرق می کند ولی در حالت معمولی برای یک دکل 30 متری ابعاد قطعه باید 100 سانت*100 سانت*100سانت باشد و از آرماتور به صورت سبدی با میلگرد 8 و 10 استفاده کرد . بتن مورد نیاز با عیار350 کیلو سیمان در متر مکعب کافی می باشد خود دکل در محل نصب توسط 3 یا 4 عدد انکر بولت در قطعه بتنی محکم می گردد و مهارهای دکل توسط 1 یا 2 میلگرد که در قطعه بتنی محکم شده که به آن اصطلاحاً عصایی گفته می شود به فندانسیون متصل می گردد .

اگر در محل نصب دکل تردد وجود دارد یا در آینده محوطه سازی و خاکریزی انجام می گیرد باید بتن هم سطح،سطح تمام شده باشد یا توسط یک تیرآهن با ارتفاع مناسب محل اتصال مهارها کمی بالاتر از سطح بتن قرار گیرد.

 

7-فندانسیون دکل پشت بامی

برخی مواقع نیاز می شود دکل روی پشت بام ساختمان نصب گردد در اینصورت باید در پشت بام ساختمان محل های نصب دکل و مهارها به سقف پشت بام محکم شود برای این منظور می توان در محل های مربوط سقف پشت بام را کمی تخریب کرده تا به اسکلت ساختمان که از نوع (اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی یا تیرآهنی) است رسید در آن موقع صفحه پلیت دکل و عصایی مهارها را به اسکلت ساختمان متصل نمود و در محل اتصال بتن ریزی شود و توسط ایزوگام عایق بندی شود البته این

روش به دلیل تخریب سقف برای مالکان ساختمان قابل مقبول نیست بنابر این استراکچرهای خاصی طراحی شده که به سقف ساختمان آسیبینر بدینصورت که برای محل نصب خود دکل از یک سازه تیر آهنی با شاخک های 2 متری استفاده می شود که دکل روی آن سوار شده و بدون اتصال به سقف،روی سقف ساختمان قرار می گیرد برای اتصال مهارها هم میلگرد های بلندی که یک سر آن رزوه شده اند را با سوراخکاری در سقف یا دیوارهای چانپناه پشت بام تعبیه می شود  و از پشت با یک صفحه پلیت و پیچ و مهره آن میلگرد محکم می شود که البته این روش ها زیاد قابل اعتماد نیست ولی توسط برخی نصابها انجام میگیرد .

3-فندانسیون دکل با کاشت بولت

در صورتی که دکل روی سنگ کوه یا روی سطح بتنی با قطر زیاد نصب می شود می تواند از روش کاشت بولت استفاده کرد بدینصورت که در سنگ کوه سوراخ هایی ایجاد می شود و بولت ها به وسیله چسب مخصوص در آن محکم می شود البته سوراخ ها باید در زاویه ای مخالف جهت اعمال نیرو تعبیه شود که نیروی کششی باعث محکم تر شدن بولت ها در سنگ بشود این روش برای نصب دکل در ارتفاعات قله های بلند که امکان حمل و بتن و… نیست بسیار موثرتر می باشد.

دکل های خود ایستا self-supper ting tower

دکل های خود ایستا یک سازه فلزی مشبک می باشد که توسط نبشی یا لوله های فولادی با اتصالات پیچ و مهره به هم مرتفع می گردد این نوع دکل هم خانواده برج ایفل فرانسه و در خطهای انتقال برق فشار قوی به عنوان پایه های دکل برق استفاده فروان دارد . استفاده از این نوع دکل بسته به ارتفاع مورد نیاز ، بار نصب شده روی دکل سطح مقطع بادگیر آنتن ها ، سرعت باد،تلرانس حرکت سر دکل و …دارای طراحی پیچیده ای نسبت به دکل های دیگر دارد که توسط نرم افزار های خاص طراحی می شود .

این نوع دکل در 2 نوع تمام نبشی و لوله -نبشی ساخته می شود در نوع تمام نبشی همه قطعات و سکشن های دکل از نبشی های فولادی ساخته می شود ولی در نوع لوله نبشی پایه های اصلی دکل از نوع لوله و مابقی از جنس نبشی فولادی است دکل خود ایستا در دو آرایش 3 پایه و 4 پایه ساخته می شود معمولا برای پایداری سازه فلزی دکل های خود ایستا با افزایش ارتفاع سطح مقطع آن کوچک تر می شود .

این نوع دکل ها برای استفاده در ارتفاع های نسبتاً زیاد ، بار زیاد روی دکل،سرعت باد بالا و در مکان هایی که فضای کافی برای نصب دکل مهاری نمی باشد استفاده می شود.

فندانسیون این نوع دکل به دو صورت شمعی و حجمی اجرا می شود که هر 2 روش نیاز به بتن ریزی  وآرماتوربندی در حجم زیاد دارد . جهت نصب آنتن روی این دکل ها نیاز به استراکچر های مخصوص x-pole و  v-poleو… می باشد و در میانه دکل یک نردبان جهت صعود به بالا تعبیه می شود و در ارتفاعات خاص از دکل استراحتگاهی جهت استراحت و محل ایستادن جهت نصب آنتن ها روی دکل ساخته می شود .

 

 

دکل های ستونی   pol towers

در مکان هایی که دکل با ارتفاع بسیار زیاد نیاز نباشد و در عین حال فضای کافی برای نصب دکل مهاری وجود ندارد و زیبایی محیط نیز مهم باشد و از همه مهم تر میزان حرکت سر دکل در تنظیمات آنتن ها موثر باشد معمولا از دکل های پل استفاده می شود این دکل ها مشبک نبوده و از ورق فولادی ساخته می شوند. یک ورق فولادی به صورت شش وجهی یا هشت وجهی با قاعده 60 سانت یا بیشتر شکل دهی و جوشکاری می شود و یک سازه فلزی محکم و پایدار تشکیل می دهد البته معمولا این دکل ها در سکشن های 6 متری تولید شده و توسط اتصالاتی به هم محکم می شود این نوع دکل در 2 نوع وجود دارد

1-دکل مونو پل

2-دکل پل مخروطی

در نوع مونو پل سکشن ها توسط تعداد زیادی پیچ و مهره به هم متصل می شوند و در نوع مخروطی دکل ها طوری ساخته می شود که به صورت نری و مادگی در هم قرار می گیرد جهت صعود به بالای دکل یک نردبان در بدنه دکل تعبیه شده و جهت نصب آنتن روی دکل بر بالای دکل استراکچرهای مخصوص طراحی می شود.

روشنایی دکل :

با توجه به امکان وجود پرواز در ارتفاع کم برای امداد رسانی و… توسط هلی کوپتر و هواپیماها باید دکل ها دارای سیستم روشنایی باشند تا از برخورد اشیاء پرنده با این سازه های مرتفع جلوگیری شود سیستم روشنایی دکل به صورت نصب چراغ هایی بالای دکل یا در امتداد دکل انجام می گیرد به صورت استاندارد چراغ دکل باید دوبل باشد که در صورت معیوب شدن یکی از آنها چراغ دیگر تا تعویض چراغ اول روشنایی دکل را تأمین کند امروزه بیشتر از چراغ های سولار استفاده می شود چون نیاز به سیم کشی برق نداشته باشد و با انرژی خورشیدی تغذیه شود و علاوه بر این خطر برق گرفتگی دکل کارها را هم کاهش می دهد .